FUNGSI ORGAN TUBUH DAN KELUHANNYA (2)

Dr. Ariffaizal Bin Mohd Nor Ariffin

Keadaan tubuh manusia  tersusun amat rapi dan teratur sesuai dengan  imbangan tenaga/energi. Tabel di bawah ini menunjukkan  organ yang sesuai dengan konsep warna mulai dari ukuran terkecil hingga ke ukuran yang paling besar. Ukuran ini juga sesuai  dengan konsep spektrum warna mulai dari warna putih (sinar) hingga ke warna merah. Di sini juga dijelaskan mengenai kedudukan organ, fungsi dan keterangan mengenai keluhan yang berkaitan dengannya.
                             
Kelenjar Pineal
Frekuensi 0 – 100 nanometer menyamai vibrasi  sinar atau warna putih. Terletak di bagian atas kepala / ubun-ubun.
Peran kelenjar pineal ialah mengalirkan hormon melatonin  dan beberapa hormon lain (yang masih dalam kajian dunia biologi) yang bertindak sebagai pembawa isyarat elektrik untuk merangsang tenaga. Keluhan yang berkaitan dengan kelebihan Kelenjar Pineal ialah; Kejutan atau hentakan, program immunisasi, memulihkan semangat, meningkatkan keyakinan, delusi halunisasi, skizophernia, koma, kelesuan.




Kelenjar Pituitary
Terletak sedikit di bawah Kelenjar Pineal. Frequensi antara 100 – 200 nanometer menyamai vibrasi sinar atau warna putih.
Keluhan yang berkaitan dengan kelebihan Kelenjar Pituitary ialah; Daya ingatan, kesegaran sel, awet muda, parkinson, gagap, epilepsi.


Thalamus
Terletak di bahagian yang berwarna orenje dalam gambar  di sebelah kanan. Frekuensi antara 200 – 380 nanometer. Menyamai vibrasi warna pink.
Keluhan yang  berkaitan; Migrain, sakit kepala sebelah,   menipu / mencuri, muntah / mabuk dalam perjalanan, kurang kesadaran, kerasukan.


Hypothalamus
Bagian ini terletak di bawah Thalamus. Frekuensi antara 381 – 412 nanometer menyamai vibrasi warna violet.
Berperanan menjaga tumpuan. Keluhan yang berkaitan; Tidur memerlukan tenaga/energi daripada Thalamus, imsonia, nafsu makan, imbangan zat cair dalam badan, capat mengantuk, membatu kelancaran parasympathetic,  sifat terlalu takut / malu atau terlalu tidak ada rasa malu


Pengatur Antibiotik
Satu bagian di bawah Hypothalamus. Frequensi antara 413 – 421 nanometer menyamai vibrasi warna indigo yang terang.
Berfungsi sebagai pengatur antibiotik secperti semula. Manfaat yang berkaitan; Memberi kekuatan kepada sel untuk mempertahankan diri, antibakteria, antioksidan, membantu probiotik, alahan, bengkak akibat sengatan, mudah kudis / luka / ruam, antivenom gigitan hewan berbisa.


Sinus

Daerah rongga belakang hidung meliputi belakang pipi dan antara kening. Frequensi antara 422 – 437 nanometer menyamai vibrasi warna indigo.

Keluhan yang berkaitan; Sinus, hidung tersumbat, polip, beringus, sakit antara dua kening, white head / black head, nafas berbunyi (bukan mendengkur), rasa makanan tidak sedap.

Hidung merupakan organ reflektif dengan jantung. Gangguan pada struktur atau perubahan warna dan suhu pada hidung perlu dirawat melalui Jantung .


Pengatur suhu
Meliputi telinga, rahang, mulut dan saraf  mata (kecuali mata). Frequensi antara 438 – 444 nanometer yang menyamai vibrasi warna indigo.
Keluhan yang  berkaitan dengan daerah pengatur suhu: mudah demam, kekejangan, tekanan darah tinggi, mata juling, mata kering, demam menggigil, buta warna.


Telinga
Daerah telinga (kecuali cuping telinga), saluran, Eustachian tube (saluran yang menyambungkan telinga ke hidung  untuk menjaga tekanan dalam telinga). Lemah di daerah pengatur suhu menyebabkan gangguan pendengaran seperti gendang telinga pecah, telinga berdanah, berdengung.


Mulut
Bagian mulut  termasuk lidah, bibir, gusi, gigi (kecuali kelenjar liur). Tanda pengatur suhu yang tak baik dapat dilihat dari : lidah gatal, bibir luka / pecah, (kecuali gusi berdarah yang sebenarnya berkaitan dengan Tyroid dan Parotid Gland.


Medulla Oblongata

Terletak di bahagain belakang otak seperti yang ditunjukkan dalam gambar di sebelah kanan, terdiri daripada serebrum dan serebelum. Frekuensi antara 445 – 472 nanometer atau menyamai warna indigo gelap.

Keluhan berkaitan; Tekanan darah rendah, depresion, tekanan perasaan, tekanan kerja, sakit belakang tengkuk / bahu (biasa disebut sebagai “salah tidur”). Berkaitan dengan asam aiar seni  yang  tinggi yang diatur oleh Pankreas  


                                            
 Artikel selanjutnya :
Tyroid , terletak di bagian leher, .keluhan yang berkaitan; metabolisme tidak teratur, napas berbau,......... Tanda serangan jantung tahap awal ialah sakit di lengan dan bahu, sakit sebelah sisi rusuk, pada tahap akhir sakit di bahu hingga keseluruhan badan dan di tengah dada ........ Buah pinggang berfungsi untuk menetralisir  bahan dalam darah untuk dapat digunakan lagi. Oleh kaarena itu, buah pinggang bukan berfungsi seperti penyaring. .................


Disunting oleh : I Dewa Putu Sedana
Sumber : rawatankesihatan.blogspot.com

BACA  JUGA :

















Belum ada Komentar untuk "FUNGSI ORGAN TUBUH DAN KELUHANNYA (2)"

Posting Komentar

Add